1.2.1 Rancangan Pengajaran Harian 1
Tarikh/ Hari : 23 April 2012 (Isnin)
Masa : 10.45-11.15 pagi
Kelas : 5 Cerdik
Bil. Pelajar : 27 orang
Mata Pelajaran : Ulum Syariah Ibadah
Tajuk : Konsep Azan dan Iqamah
Objektif : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Menyatakan ta’rif
azan dan iqamah serta hukumnya.
2. Menunjukcara lafaz
azan dan iqamah termasuk azan Subuh.
3. Menjawab lafaz
azan termasuk azan Subuh dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah boleh menyebut lafaz
azan.
Bahan : Buku teks, MS Power Point,
lembaran kerja
Nilai : Menepati masa, sentiasa
menghomati dan menghayati seruan
azan.
Kemahiran :
Kritis membanding beza lafaz azan dan iqamah.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
Langkah 1
(7 minit)
|
1. Pengertian azan dan iqamah.
2. Hukum melaungkan azan dan iqamah
|
1. Memberi salam dan meminta pelajar membaca doa.
2. Guru menayangkan gambar muazzin melaungkan azan
melalui LCD.
3. Guru bersoal jawab berdasarkan gambar dan mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk.
1.Guru membaca teks ceramah dengan intonasi yang betul
dan meminta murid mengikut bacaan guru.
2.Guru memberi penerangan mengenai isi penting
berdasarkan teks ceramah.
3. Guru merumuskan penerangan yang dibuat dengan mempamerkan lafaz azan dan
jawapannya.
|
1. Menjawab salam guru dan membaca doa beramai-ramai.
2. Memerhati gambar yang ditayangkan serta membuat
ulasan.
3. Menjawab pertanyaan guru mengenai gambar.
1. Murid mengikut guru membaca teks ceramah dengan
intonasi yang betul dalam buku teks.
2. Murid mendengar penerangan daripada guru.
|
KBKK:
Menjana idea
NILAI:
Menghormati dan menghayati seruan azan.
ILMU:
Matematik
KBKK:
Menjana idea
NILAI:
Menepati waktu
ILMU:
Matematik
BBM:
Buku teks
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1. Lafaz azan:
2. Hukum menjawab azan dan iqamah.
|
1. Guru memperdengar
kan lafaz azan dan iqamah melalui tayangan LCD MS power
point.
2. Guru menyatakan hukum menjawab azan dan iqamah.
3. Guru membimbing murid melakukan azan dan iqamah.
4. Guru melengkapkan tunjuk cara yang dilakukan oleh
murid.
|
1. Murid melihat dan mendengar laungan azan yang
dipancarkan melalui LCD.
2. Murid mendengar penerangan hukum yang diberi oleh
guru.
3. Murid melakukan azan dan iqamah di bawah bimbingan
guru.
|
KBKK:
Menjana idea
NILAI:
Mengharapkan keredhaan Allah
BBM:
Komputer,LCD
|
Langkah 3
(7 minit)
|
1. Lafaz jawab azan:
الله أكبر الله اكبر
الله اكبر الله اكبر
اشهد أن لآاله الا الله
اشهد أن محمد رسول الله
لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
الله اكبر الله اكبر
لااله
الا الله
|
1. Guru menunjukkan tayangan MS power point lafaz azan
dan iqamah serta jawab azan dan iqamah.
2. Guru
membahagikan murid kepada dua kumpulan.
3. Guru meminta kumpulan pertama melaungkan azan
manakala kumpulan kedua diminta menjawabnya.
4. Guru membimbing murid melakukan aktiviti melafazkan
iqamah dan menjawab iqamah.
|
1. Murid memerhati lafaz dan jawab azan serta iqamah
melalui tayangan MS power point yang ditunjukkan oleh guru.
2. Murid melaung dan menjawab azan mengikut kumpulan yang diberi oleh
guru.
3. Murid melakukan iqamah dan menjawabnya secara
berkumpulan.
|
KBKK:
Membanding beza
NILAI:
Patuh
ILMU:
Sivik
BBM:
Komputer, LCD
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan tajuk.
.
|
1. Guru membuat rumusan mengenai tajuk.
2. Guru mengedarkan lembaran kerja dan minta murid menyiapkannya di
rumah.
|
1. Murid mendengar rumusan yang dibuat oleh guru.
|
KBKK:
Menjana idea
NILAI:
Bertakwa
BBM:
Lembaran kerja
|
Refleksi :
Tahniah.Rancangan pengajaran yang baik dan boleh menjadi rujukan rakan-rakan guru.
ReplyDeleteSYUKRAN
ReplyDeleteterima kasih , menarik dan boleh dibuat contoh
ReplyDelete