Monday 10 December 2012

Sila baca untuk periksa.
Perisian
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perisian komputer terdiri daripada program-program, dokumentasi pengguna (manual penggunaan perisian), dokumentasi sistem (maklumat mengenai keperluan sistem) dan data konfigurasi (data-data yang diperlukan atau parameter "setting" yang membolehkan perisian tersebut beroperasi supaya komputer dapat melakukan sesuatu tugas yang diarahkan pengguna atau ditentukan oleh pembangun perisian tersebut.
[sunting]Jenis
Perisian boleh dibahagikan kepada empat kelas utama iaitu perisian sistem, perisian pengaturcaraan, perisian penggunaan, Perisian untuk tujuan penyelenggaraan dan keselamatan.
·         Perisian pengendalian membantu mengawal perkakasan komputer, sistem komputer dan sebagai contoh "Operating system", Disk Partition, BIOS, GRUB, MBR dan lain-lain berkaitan.
·         Perisian pengaturcaraan selalunya menyediakan alatan untuk memudahkan pembikinan perisian itu sendiri. Contohnya pengkompil, penyunting teks dan lain-lain berkaitan .
·         Perisian penggunaan atau aplikasi membantu menjalankan tugas-tugas bersifat gunaan(tidak berkenaan dengan komputer) seperti mengarang, melukis, mengedit gambar dan sebagainya.
·         Perisian Penyelenggaran dan Keselamatan atau aplikasi penyelenggaraan dan keselamatanmembantu menjalankan tugas-tugas bersifat selenggara pencegahan dan pembetulan (tidak berkenaan dengan komputer) seperti "error checking", "defragment", "device manager", antivirus dan lain-lain perisian berkaitan dengan penyelenggaraan dan keselamatan.
[sunting]Pembangunan
Rencana utama: Pengaturcaraan komputer
[sunting]Lihat Juga
·        Perisian bebas - perisian percuma, perisian sumber terbuka
·        Program komputer - satu daripada unit kecil dari perisian seperti "simpan (save)", calculate (kira-kira), padam fail (delete) dan lain-lain.
·        Perisian pengendalian
Rencana utama: Sistem pengendalian
·         Perisian pengaturcaraan
·         Perisian pengaturcaraan
·         Pengkompil
·         Pentafsir
·         Pemproses kata
·         Perisian aplikasi
·         Perisian Hamparan Kerja (Spreadsheet)
·         Perisian Pangkalan Data (Database)
·         Perisian Persembahan (Presentation Software)
·         Perisian Lukisan (Drawing)
·         Perisian Perakaunan (Accounting)
·         Perisian Multimedia
·         Perisian Internet
·         Perisian Tugas Khas (Special Purpose Software)
·         Perisian aplikasi penyelenggaraan dan Keselamatan
·         Perisian Utiliti (Utility)
·         Perisian Anti-Virus
·         perisian yang dibangunkan untuk tujuan penyelenggaraan dan keselamatan oleh juruteknik dari India seperti http://www.hiren.info/pages/bootcd
[sunting]Pautan Luar
·         IEEE software
·         IBM software-Laman Utama

No comments:

Post a Comment